علوم ازمایشگاهی
به روزترین
تحقیق دانلود سرگرمی و...

علوم آزمایشگاهی در گذشته به نام تکنولوژی پزشکی خوانده می‌شد و بعدها به نام علوم آزمایشگاهیتغییر نام داد. رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی زیر شاخه‌ای از گروه پزشکیاست که به دانش آموختگان در این دوره مباحث عملی و تئوری علوم آزمایشگاهیپزشکی و تعداد زیادی از دروس علوم پایه آموزش داده می‌شود. آنچه که باعثاهمیت ویژه این رشته در علوم پزشکی شده است نقش مهم آن در تشخیص، درمانپیشگیری و پیگیری بیماریهای مختلف است. به همین دلیل این رشته از رشته‌هایشاخص دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌باشد. از این گذشته سهم بسزای گرایش‌هایمختلف علوم آزمایشگاهی در پیشرفت‌های چشمگیر و روز افزون فن آوری‌هایبیوتکنولوژی، ژنتیک و تست‌های تشخیصی جدید بر اهمیت این رشته می‌افزاید. 

فارغ‌التحصیل این رشته با نمونه‌برداری از نمونه‌های بیولوژیک مانندخون، ادرار و مدفوع و ... و آماده‌سازی نمونه‌ها و آزمایش‌های مختلفبیوشیمی، هماتولوژی، میکروبیولوژی و ... سر و کار دارد و همچنین می‌تواندآزمایش‌های تخصصی هورمون‌شناسی، ایمونولوژی و سایر تست‌های تخصصی را انجامدهد و مسؤول بخش‌های مختلف یک آزمایشگاه تشخیص طبی مانند بخشنمونه‌برداری، بیوشیمی، هورمون‌شناسی، ایمونولوژی و… و یا سایر بخش‌هایآزمایشگاه‌های غیر پزشکی مانند برخی بخش‌های آزمایشگاه‌های صنایع غذایی،دارویی و یا صنعتی و کارخانه‌ای شود .

تا سال ۱۹۷۶ رشته علومآزمایشگاهی با نام Medical Technology خوانده می‌شد و پس از آن به MedicalLaboratory Sciences تغییر نام داد و امروزه نیز در اکثر دانشگاههای دنیابا همین نام و یا Clinical Laboratory Sciences خوانده می‌شود. تا قبل ازانقلاب فرهنگی در ایران دوره‌های چهار ساله کارشناسی پیوسته دایر بود کهبعد از آن به شکل کاردانی و دکترای حرفه‌ای تغییر یافت و از سال ۱۳۷۲ تاسال ۱۳۸۶ مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاهها ارائهمی‌گردید. از سال ۱۳۸۷ به بعد نیز این رشته در مقطع کارشناسی دانشجومی‌پذیرد.گروه آموزشی علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال1365 فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. هر چند در اواخر دهه 70 شمسی وقفه‌اییک ساله در فعالیت این گروه به وجود آمد اما به صلاحدید ریاست محترمدانشگاه و بر حسب نیاز دانشجویان این گروه آموزشی فعالیت خود را از سر گرفترشتهعلوم‌آزمایشگاهی یک رشته عملی است و جوانانی که علاقه‌مند به کار عملیهستند و نسبت به نمونه‌های گوناگون بدن حساس نیستند، در این رشته موفقمی‌شوند. گفتنی است که رشته علوم‌آزمایشگاهی در کشور ما تا مقطع دکترایتخصصی (PHD) در گرایش‌های مختلف علوم آزمایشگاهی به صورت ناپیوسته دانشجومی‌پذیرد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:,
ارسال توسط معین فروزان

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 10
بازدید کل : 17326
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1